hei, me olemme Wonderus

Wonderus kymmenkertaisti Pilke päiväkotien haku­sana­mainonnan tulokset kolmessa kuukaudessa

Artikkelin kuva

Wonderus aloitti yhteistyön Suomen suurimman yksityisen päiväkotiketjun, Pilke päiväkotien kanssa maaliskuussa 2020. Lue miten kasvatimme Pilkkeen hakusanamainonnan tulokset moninkertaisiksi kolmessa kuukaudessa!

Hakusanamainonta on yksi tärkeimmistä Pilke päiväkotien digitaalisen markkinoinnin osa-alueista. Mainonnan avulla pyritään ensisijaisesti tavoittamaan perheet, jotka etsivät sopivaa päiväkotia lapsilleen, ja saamaan heidät tekemään päivähoitohakemus. Mainontaa oli tehty jo pitkään, mutta sen tuloksissa oli parantamisen varaa.

Wonderuksen tavoitteena oli kasvattaa hakusanamainonnan tuottamien päiväkotihakemusten määrää sekä parantaa mainonnan kustannustehokkuutta, tärkeimpänä mittarina konversiohinta.

Avainsanatutkimus loi pohjan suunnittelulle ja toteutukselle

Aluksi toteutimme avainsanatutkimuksen, jonka pohjalta muodostimme näkemyksen päiväkotien liiketoiminnan kannalta tärkeimmistä avainsanoista sekä kohderyhmien hakukäyttäytymisestä. Sen jälkeen suunnittelimme Pilke päiväkodeille kokonaan uuden Google Ads -mainostilirakenteen, joka on entistä kattavampi, selkeämpi sekä paremmin hallittava.

Pohjatöiden jälkeen ryhdyimme päivittämään mainostilin sisältöä ja asetuksia sekä mainonnan käytäntöjä. Toteutimme mm. seuraavat toimenpiteet:

  • Lisäsimme merkittävästi avainsanojen määrää ja niiden osuvuutta sekä kohdennustarkkuutta parannettiin
  • Poistimme tehottomia avainsanoja käytöstä tai niiden osuutta mainosbudjetin käytöstä pienennettiin
  • Moninkertaistimme negatiivisten avainsanojen määrän
  • Kirjoitimme mainostekstit uusiksi hyödyntäen tehokkaasti käytettävissä olevan merkkimäärän
  • Teimme mainosteksteistä useita versioita A/B-testausta varten
  • Teimme mainoslaajennuksista entistä monipuolisempia ja relevantimpia kuhunkin hakuun nähden
  • Lisäsimme mainoksiin päiväkotien sijaintitiedot
  • Aloimme aktiivisesti kokeilemaan eri hintatarjousasetuksia ja hintatasoja optimaalisen hinta-tulossuhteen löytämiseksi
  • Paransimme konversioseurantaa ja kirkastimme mainonnan tavoitteeksi päiväkotihakemukset
  • Ryhdyimme tekemään testaamista ja optimointia systemaattisesti ja jatkuvasti viikkotasolla
  • Selkeytimme ja paransimme raportointia

Mainonnan tulokset lähtivät nopeaan kasvuun

Toimenpiteiden vaikutukset alkoivat näkyä lähes välittömästi, ja hakusanamainonnan tulokset lähtivät nopeaan kasvuun.

Vertailtaessa kolmen ensimmäisen täyden kuukauden (huhti-kesäkuu 2020) tuloksia samaan ajanjaksoon edellisenä vuonna, nähdään huima parannus kaikissa tärkeimmissä mittareissa:

  • Päiväkotihakemusten määrä lähes kymmenkertaistui
  • Konversiohinta oli 85 prosenttia pienempi
  • Konversioprosentti yli nelinkertaistui
  • Klikkihinta laski lähes 40 prosenttia
  • Tilin laatupisteet paranivat huomattavasti

Näin Pilke päiväkotien markkinointi- ja viestintäjohtaja Kirsi Ristaniemi kommentoi hakusanamainonnan tuloksia ja yhteistyötä Wonderuksen kanssa:

“Wonderuksessa hommat on hoidettu tyylillä ja tarkkuudella alusta lähtien. He ottivat nopeasti omistajuuden hakusanamainonnan tilistämme ja ovat parantaneet tuloksia kuukaudesta toiseen. Reagointi on ollut nopeaa ja olen erittäin tyytyväinen sekä tuloksiin että yhteistyöhömme!”

Oletko sinä kiinnostunut hakusanamainonnan aloittamisesta tai keinoista parantaa jo käynnissä olevan mainontasi tehokkuutta? Ota yhteyttä ja pyydä meiltä veloitukseton hakusanamainonnan auditointi!

Jenni Siikaniva on Wonderuksen Content Director ja osakas. Jenni vastaa Wonderuksessa sisältömarkkinoinnin palveluista ja sisältöliiketoiminnan kehittämisestä.