hei, me olemme Wonderus

5 helppoa ja ilmaista vinkkiä hakukone­optimointiin

Artikkelin kuva

Hakukoneoptimointiin käytetty aika on sijoitus, joka kantaa kauas, jopa vuosien päähän. Tässä viisi ilmaista ja helppoa perusvinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman sivustosi hakukonelöydettävyyttä ja saada sivustollesi enemmän potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat kiinnostuneita sinusta, palveluistasi tai tuotteistasi.

1. Tutki avainsanoja

Avainsanatutkimus antaa pohjan koko hakukonelöydettävyydelle. Ilman sitä tuloksekasta hakukoneoptimointia on mahdotonta tehdä. Avainsanatutkimuksen avulla selvität millä hakusanoilla vastauksia kysymyksiinsä etsivät ihmiset tekevät hakuja Googlesta.

Tutkimuksen avulla osaat tuottaa sisältöä tiedon pohjalta, puhua samaa kieltä asiakkaittesi kanssa ja käyttää oikeita termejä omassa sisällöntuotannossasi hyödyksi, jolloin potentiaaliset asiakkaat päätyvät todennäköisemmin sivustollesi. Apunasi voit käyttää ilmaisia työkaluja Googlen Keyword Planneria tai Ubersuggestia.

2. Tarkista löytyykö jokaiselta sivultasi H1-otsikko

H1-otsikko on sivun pääotsikko, jonka tarkoitus on viestiä mistä sivu kertoo. Jokaisella sivulla tulisi olla ainoastaan yksi H1-tagillla merkitty otsikko ja muut otsikot tulisi merkitä H2, H3 ja H4 -tageilla. Jos otsikoita on useampia, annat hakukoneille sekavia signaaleja siitä, mitä aihetta sivusi on tarkoitus käsitellä. Tällä taas on vaikutusta siihen, miten hakukoneet esittelevät sivustoasi ja miten korkealle sivustosi nousee hakutuloksissa.

H1-otsikko näkyy kävijälle sivun pääotsikkona leipätekstin yläpuolella hänen ollessaan sivulla.

3. Kirjoita uniikki title jokaiselle sivustosi sivulle

Title on yksi tärkeimmistä hakukonelöydettävyyteen vaikuttavista tekijöistä. Se viestii ytimekkäästi hakutuloslistauksessa mitä asiaa sivusi käsittelee. Title tulee näkyviin selainikkunan otsikoksi, Googlen hakutuloslistaukseen sekä sosiaalisen median jakoihin.

Ohjepituus titlelle on 60 merkkiä ja sen ensimmäisenä sanana tulisi olla tärkein avainsana, jolla haluat yksittäisen sivusi löytyvän. Jos title on liian pitkä, Google katkaisee tekstin kolmella pisteellä, joka saa hakutuloksen näyttämään vähemmän luotettavalta kuin huolella kirjoitettu ja informatiivinen verrokkinsa.

Toisin kuin H1-otsikko, title ei näy käyttäjälle hänen ollessaan sivulla muuten kuin lähdekoodissa.

4. Tee houkuttelevat metakuvaukset

Meta descriptionin eli sivun metakuvauksen tarkoitus on toimia mainostekstinä, ns. sisäänheittäjänä sivulle. Meta descriptionin avulla sivullasi on mahdollisuus erottua muista hakutuloksista, jotka tulevat näkyviin ihmisten tehdessä hakuja Googlesta.

Kerro kuvauksessa palvelusi tai tuotteesi hyödyistä sekä käytä luonnollista ja kohderyhmääsi puhuttelevaa kieltä. Ohjepituus metakuvaukselle on 155 merkkiä. Metakuvauksessa kannattaa myös käyttää sivullesi tärkeitä avainsanoja hyödyksi.

5. Rakenna linkkejä

Linkkien merkitys hakukonelöydettävyydelle on suuri, sillä linkkien avulla sivustosi saa voimaa. Kun sivustollesi osoittaa paljon linkkejä luotettavista lähteistä, tarkoittaa se hyvää mainetta verkkomaailmassa.

Verkkosivustolla tulisi olla sekä sisäisiä, ulospäin lähteviä että sisäänpäin tulevia linkityksiä, jotta sivustosi linkkiprofiili on luonnollinen. Erityisen paljon hyötyä hakukonelöydettävyydelle on niistä linkeistä, jotka ovat hyvämaineisilta toimijoilta kuten esimerkiksi oppilaitosten, kaupunkien ja julkishallinnon sivustoilta. Linkkejä kannattaa rakentaa systemaattisesti myös itse esimerkiksi kirjoittamalla vieraskynäkirjoituksia yhteistyökumppaneiden blogeihin.


Mitä luulet, pääsetkö näiden vinkkien avulla parantamaan sivustosi hakukonelöydettävyyttä? Apunasi voit käyttää perustoiminnoiltaan ilmaisia Screaming Frog ja Majestic SEO -työkaluja. Nämä työkalut antavat hyvää tietoa sivustosi kehityskohteista ja myös siitä missä järjestyksessä mahdollisia vikoja olisi hyvä korjata.

Jenni Siikaniva on Wonderuksen Content Director ja osakas. Jenni vastaa Wonderuksessa sisältömarkkinoinnin palveluista ja sisältöliiketoiminnan kehittämisestä.