hei, me olemme Wonderus

Tee suosittuja Facebook-päivityksiä – 6 vinkkiä, joilla näkyvyys kasvaa

Artikkelin kuva

Mahdollisimman paljon näkyvyyttä Facebookissa, kiitos!

Tämä on monen yrityksen toiveena, mutta sen toteuttaminen ei ole helppoa ilman maksettua mainontaa.

Facebookin algoritmin vuoksi yritykset, brändit ja joukkoviestimet tavoittavat entistä pienemmän osan seuraajistaan orgaanisesti.

Älä heitä hanskojasi tiskiin. Jos julkaiset laadukkaita ja kiinnostavia sisältöjä yleisösi ehdoilla ja jaat ne Facebookiin oikealla tavalla, kasvatat näkyvyyttäsi huomattavasti.

Miten sisältöjä sitten kannattaa jakaa Facebookissa?

1. Ole ytimekäs

Facebookia selaillaan useimmiten nopeasti, eivätkä ihmiset käytä palvelua keskittyäkseen lukemiseen. Tämän vuoksi kannattaa suosia lyhyitä Facebook-päivityksiä. Useammat tutkimukset ovat osoittaneet, että ihannemitta päivitykselle on 40-80 merkkiä.

Buzzsumon mittavasta tutkimuksesta selvisi, että alle 50 merkin päivitykset menestyvät parhaiten. Tutkimuksen tuloksista kerrotaan laajemmin Quicksprout-blogissa.

Viime vuonna Social Media Lab teki tutkimuksen, jossa verrattiin lyhyiden (alle 140 merkkiä) ja pitkien (yli 140 merkkiä) päivitysten leviämistä Facebookissa. Lyhyet päivitykset veivät voiton, sillä verrattuna pitkiin niillä oli:

  • lähes 35 % parempi tavoittavuus
  • noin 82 % enemmän klikkauksia
  • noin 91 % enemmän tykkäyksiä
  • noin 50 % enemmän kommentteja

2. Esitä kysymyksiä

Ihmiset ovat valmiita kommentoimaan ja keskustelemaan, jos esität relevantteja kysymyksiä heille merkityksellisistä aiheista.

Yritysten Facebook-sivuilla seuraajilta kannattaa kysellä asioista, jotka liittyvät edes väljästi liiketoimintaan.

Muotoile kysymykset niin, että niihin vastaaminen on helppoa ja nopeaa. Vielä parempi, jos se on myös hauskaa!

Päivityksen saamat kommentit auttavat sisällön leviämisessä. Ne parantavat osaltaan sivun näkyvyyttä myös jatkossa. Facebookin algoritmi huomioi, kuinka sitoutuneita seuraajat ovat olleet sivun sisältöihin aiemmin.

Muista myös vastata seuraajillesi ja keskustella heidän kanssaan. Facebookissa kannattaa luoda suhdetta seuraajiin, eikä pelkästään jakaa tietoa.

3. Anna tunteiden näkyä

Facebookissa ihmisten välinen vuorovaikutus on keskeistä, ja aitoon kommunikaatioon yhdistyvät vahvasti tunteet. Sisältömarkkinoinnin työkalut -kirjassa (Alma 2019) muistutetaankin, että ”brändin täytyy käyttäytyä kuin yleisön jäsen eikä vain puhua muiden päälle tai yksin.”

Tutkin opiskeluaikoinani erään suomalaisen viihdemedian tekemiä Facebook-päivityksiä, jotka olivat tavoittaneet eniten ihmisiä median kaikista päivityksistä kolmen kuukauden ajalta. Aineisto koostui 200 uutislinkin sisältävästä päivityksestä.

Tavoitteenani oli selvittää, miten viihdetoimituksen uutisia kannattaa jakaa Facebookissa. Yksi keskeisistä tuloksista oli, että helposti samaistuttavan tunnereaktion kirjoittaminen päivitykseen auttoi uutisen leviämisessä.

Tunteile tavalla, joka sopii brändiisi. Muista, että tunteiden tulee välittyä yleisölle aitoina ja välittöminä.

4. Kuvaile linkin sisältöä

Kerro jotakin kiinnostavaa artikkelin sisällöstä. Minkä uskot puhuttelevan seuraajiasi ja mikä on jutussa yllättävintä?

Kuvaile sisältöä, mutta älä paljasta aivan kaikkea.

Osa medioista julkaisee ”klikkiotsikoita” saadakseen jutuilleen mahdollisimman paljon lukijoita. Facebook ilmoitti jo kauan sitten, että se karsii uutisvirrastaan tällaisia päivityksiä.

Klikkien kalastelu ärsyttää lukemattomia ihmisiä, joten toimi toisin. Kerro seuraajillesi, mitä he saavat jutustasi. Muista kuitenkin lisätä koukku, johon yleisö haluaa saada vastauksen.

5. Käytä emojeita

Emojit, eli kuvaikonit, kuuluvat olennaisesti kommunikointiin digitaalisissa ympäristöissä. Niiden avulla alleviivataan, mikä on tärkeää ja millaisia tunteita päivitykseen yhdistyy.

Emojit voivat jopa auttaa päivitystä leviämään. Social Media Lab uutisoi viime vuonna kokeestaan, jossa selvitettiin emojien vaikutusta päivitysten tavoittavuuteen.

Facebook-päivityksiä julkaistiin kahdella yritystilillä, joiden seuraajamäärät olivat tuolloin noin 58 200 ja noin 7 900. Osassa päivityksissä oli emoji tekstin alussa ja lopuissa emojeita ei käytetty.

Emojin sisältävät päivitykset menestyivät paremmin kuin päivitykset, joissa ei ollut lainkaan kuvaikonia. Päivitykset, joissa käytettiin emojia, saivat:

  • lähes 8 % enemmän reaktioita
  • lähes 24 % paremman tavoittavuuden
  • lähes 29 % enemmän klikkauksia

Voit myös pyytää yleisöäsi kuvailemaan emojien avulla, mitä he ajattelevat julkaisemastasi sisällöstä.

6. Kannusta tägäämään

Ihmiset kertovat mielellään lähipiirilleen sisällöistä, jos uskovat niiden kiinnostavan heitä. Varsinkin, jos sisällöt ovat viihdyttäviä ja humoristisia.

Voit kehottaa seuraajiasi merkitsemään päivitykseen tuttunsa, jota sisältö koskettaa. Parhaassa tapauksessa päivitys saa paljon tägeja ja ihmiset alkavat keskustelemaan keskenään, mikä parantaa päivityksesi näkyvyyttä. Tällaisia päivityksiä ei välttämättä kannata julkaista kovin tiuhaan, sillä seuraajat voivat kyllästyä liialliseen toistoon.

Voit myös pyytää seuraajiasi jakamaan sisältöjäsi. Tästä voi olla apua näkyvyytesi kasvattamisessa.

Ota yhteyttä, jos tahdot kehittää yrityksesi tai organisaatiosi sisällöntuotantoa Facebookissa! Meiltä saat myös huippuosaajat tavoittamaan asiakkaasi tehokkaasti Facebook-mainonnan avulla.

Senni Loikala on Wonderuksen Content Designer ja kirjoittaa myös perhe-elämästä Mutsimediaan. Senni vastaa laadukkaiden ja kiinnostavien sisältöjen tuottamisesta asiakkaille.