hei, me olemme Wonderus

Parempi otsikko, enemmän lukijoita – 6 vinkkiä journalistilta

Artikkelin kuva

Näetkö jatkuvasti paljon vaivaa laadukkaiden verkkosisältöjen eteen, mutta työtäsi ei palkita suurella määrällä lukijoita? Otsikko vaikuttaa ratkaisevasti verkkosisältöjen leviämiseen, joten hallitsemalla otsikoinnin jalon taidon yhä useammat tahtovat tutustua sisältöihisi.

Netissä otsikko myy jutun lukijalle. Sen perusteella lukija päättää, klikkaako jutun auki vai jatkaako surffailua. Työskentelin aiemmin vuosia suuren mediatalon viihde- ja lifestyle-toimituksessa ja sain oppia, millaiset otsikot toimivat parhaiten verkossa.

Käymme tässä artikkelissa läpi, miten verkkosisältöjä otsikoidaan mahdollisimman houkuttelevasti.

1. Pohdi otsikkoa jo ennen työhön ryhtymistä

Ei ole olemassa kiveen hakattua totuutta, missä vaiheessa jutuntekoa otsikko kannattaa kirjoittaa. Osa luonnostelee otsikon ennen leipätekstin työstämistä, kun taas jotkut jättävät otsikoinnin jutunteon viimeiseksi vaiheeksi. Jotkut keksivät oivaltavan otsikon aineiston hankinnan tai jutun kirjoittamisen lomassa.

Suosittelen pohtimaan otsikkoa mahdollisimman varhain, mielellään ennen kuin lähdet työstämään juttuaihetta pidemmälle. Tällöin on hyvä varmistua, että artikkelin saa otsikoitua houkuttelevasti. Jos loistavaa otsikkoa ei tule mieleesi, kannattaa pohtia, löytyisikö juttuun jokin kiinnostavampi näkökulma vai kannattaako aiheesta ylipäänsä tehdä verkkosisältöä.

Monissa mediataloissa otsikot voivat vaihtua vielä hetkeä ennen julkaisua. Toimituksen esihenkilöt saattavat päivittää juttuun entistä paremman otsikon, jonka avulla juttu saa enemmän lukijoita. Tämä muistuttaa, että ihanteellista otsikkoa kannattaa harkita jutunteon alusta viime metreille asti.

2. Kuinka pitkä otsikko saa olla?

Mediataloilla ja eri julkaisijoilla on omat linjauksensa verkkouutisten otsikoiden pituudesta. Osa pitää otsikot poikkeuksetta alle sadan merkin mittaisina, jolloin ne myöskään eivät katkea keskeltä Facebook-jaoissa. Tällöin otsikko näkyy kokonaisuudessaan jaossa, mikä voi auttaa lukijaa päättämään, kiinnostaako juttu häntä. Silti myös huomattavasti pidemmät otsikot ovat tavallisia valtakunnallisissa uutis- ja lifestyle-medioissa.

Julkaisijat määrittelevät myös, kuinka monesta osasta otsikko voi rakentua. Tässä esimerkki kaksiosaisesta otsikosta: ”Lääkärin somepäivityksestä hitti – esittelee yllättävän tavan päästä eroon tupakasta”, kun taas kolmiosainen se olisi näin: ”Lääkärin somepäivityksestä hitti – esittelee yllättävän tavan päästä eroon tupakasta – katso!”

Osa julkaisijoista suosii enintään kaksiosaisia otsikoita, mutta myös kolmiosaiset otsikot ovat erittäin yleisiä. Neliosaisia otsikoita näkee pääasiassa keltaisessa lehdistössä.

Myös jokaisen verkkosisältöjä julkaisevan organisaation kannattaa luoda ohjeistukset otsikoiden maksimimitasta. Yrityksen tone of voice vaikuttaa vahvasti siihen, minkä pituisia ja tyylisiä otsikoita verkkosisältöihin kirjoitetaan.

Hyvä otsikko verkkosisällöissä on ytimekäs, mutta kuvailee aihetta riittävällä laajuudella. Kannattaa pohtia, voiko otsikosta saada kaikki tehot irti vaikkapa vain 60-70 merkissä. Esimerkiksi kysymys otsikossa tai haastateltavan suora lainaus tiedon jakamisen lisäksi voivat lisätä kiinnostavuutta, ja tällöin otsikkoa on monesti mahdotonta puristaa kovin pieneen merkkimäärään.

3. Säilytä tasapaino tiedon jakamisessa ja vihjaamisessa

Otsikon tulee olla konkreettinen ja kertoa sisällöstä, mutta sen ei tarvitse paljastaa siitä kaikkea. Otsikossa voi vihjata hienovaraisesti jostakin kiinnostavasta asiasta, joka selviää lukijalle vasta juttua lukiessa. Parhaassa tapauksessa lukija vakuuttuu artikkelin sisällöstä ja kokee mielihyvää, kun saa vastauksen otsikon herättämään kysymykseen. Toisinaan lukija kuitenkin pettyy, kun otsikon asettamat odotukset sisällölle eivät täyty.

Klikkiotsikoiden (click baiting) tarkoituksena on saada verkkosisällöille mahdollisimman paljon lukijoita liioittelemalla tai vääristelemällä uutisen sisältöä otsikossa. Tällaisia otsikoita julkaisevat mediat saavat mainostuloja sivulatausten perusteella. Mitä enemmän sivulatauksia, sitä enemmän kassa kilisee.

Vihjaavat otsikot herättävät tunteita. Tästä kertoo esimerkiksi Facebookin aktiivinen Klikinsäästäjä-ryhmä, jolla on yli 210 000 seuraajaa. Ryhmän uutisvirtaan jaetaan kuvakaappauksia kotimaisten medioiden juttujen otsikoista, ja otsikon herättämään kysymykseen vastataan päivityksessä lyhyesti. Näin ihmisten ei tarvitse klikata uutisia auki saadakseen tietää vastausta otsikon nostattamaan kysymykseen.

Tasapaino tiedon jakamisessa ja hienovaraisessa vihjaamisessa lisää kuitenkin otsikkoon kiinnostavuutta. Sisällytä otsikkoon enintään yksi mysteeri, johon vastaat verkkosisällössäsi riittävällä laajuudella. Kun houkutteleva otsikko vastaa laadukkaan juttusi sisältöä, voit huomata lukijamäärien nousevan tuntuvasti.

4. Hyödynnä listauksia ja ole avuksi

Listaukset kohdeyleisöäsi kiinnostavista aiheista ovat mitä parhainta verkkosisältöä. Listaukset ovat helposti silmäiltäviä, mikä on erityisen tärkeää ruudulta lukiessa. Usein tällaiset sisällöt tarjoavat myös hyötyä lukijalle, mikä kannattaa tuoda esille otsikossa.

Kun olet tehnyt listauksen, nosta kohtien lukumäärä otsikkoon. Tekstin ja numeroiden yhdistäminen on tehokas tapa saada lukijan katse pysähtymään otsikkoon. Samalla lukijalle syntyy selkeä käsitys, mitä jutulta voi odottaa.

”3 virkistävää taukojumppaa työpäiviin”

”Valmistatko aina samoja kanaruokia? 5 reseptiä, jotka mullistavat arkiruokailun”

”Pidä tavarat järjestyksessä – 10 vinkkiä, joilla kotisi pysyy siistinä”

Kaikkihan me olemme klikanneet tällaisia juttuja auki ja saaneet hyödyllisiä vinkkejä arkeemme!

5. Miten henkilöt nimetään otsikoissa?

Ihmisten nimeämiseen otsikoissa tulee kiinnittää huomiota. Kohdeyleisösi täytyy ymmärtää jo pelkän otsikon nähdessään, kenestä puhutaan. Jos he eivät tunnista henkilöä tai pidä tätä kiinnostavana, verkkosisältö todennäköisesti ohitetaan.

Jos perheellisille suunnatun verkkouutisen otsikko olisi esimerkiksi: ”Pia Penttala oikaisee yleisen harhaluulon lapsen kasvatuksesta”, eivät kaikki välttämättä tiedä, kuka on Pia Penttala. Tämä voisi heijastua jutun lukijamäärään. Sen sijaan otsikko: ”Suomen Supernanny Pia Penttala oikaisee yleisen harhaluulon lapsen kasvatuksesta” voi kiinnostaa myös heitä, jotka eivät olisi muistaneet Penttalaa nimeltä.

Huomattava osa lukijoista varmasti tietää suositun Suomen Supernanny -ohjelman ja saattaa muistaa, että sen päätähti Pia Penttala on rautainen ammattilainen alallaan. Tällöin lukija tahtoo todennäköisemmin tietää, minkä väärinkäsityksen Penttala tahtoo oikaista.

Pystyisivätkö lukijasi heti kertomaan, kuka otsikkoosi nostamasi henkilö on? Jos epäilet asiaa, on syytä kertoa otsikossa, mistä kyseinen henkilö tunnetaan parhaiten. Esimerkiksi lukemattomat suomalaiset tuntevat näyttelijä Minna Koskelan Kumman kaa -sarjan Elluna, mutta muistavatko kaikki näyttelijän nimeltä? Eivät välttämättä, ja sen vuoksi viihteellisen uutisen otsikossa Koskelaa kannattaisi kutsua esimerkiksi Kumman kaa -tähdeksi.

6. Kysymykset tehokeinona

Kysymys otsikossa herättää parhaimmillaan lukijan kiinnostuksen ja hän siirtyy verkkosisältösi pariin. Tahdot kuitenkin, että lukijasi on tyytyväinen saatuaan vastauksen otsikon herättämään kysymykseen eikä kiroa mielessään, että tuhlasi aikaansa lukiessaan jutun.

Ensimmäinen askel kohti hyvää käyttäjäkokemusta on, että lukija saa verkkosisällöstä vastauksen otsikossa esitettyyn kysymykseen. Vastaus tulee olla esitettynä jutussa riittävällä laajuudella. Jos kysymykseen voi kuka tahansa vastata lyhyesti, on kyseessä todennäköisesti klikkiotsikko. Esimerkiksi tällaisten otsikoiden kysymyksiin voisi vastata yhdellä tai kahdella sanalla:

”Koululainen sai päättää perheen tilaukset ravintolassa – arvaatko, miten kävi?”

”Perheenäidin kuva lapsensa asuvalinnasta leviää netissä – huomaatko, mikä meni vikaan?”

”Mies soitti hätänumeroon oudon hajun vuoksi – arvaatko, mitä hänelle vastattiin?”

Hyödynnä kysymystä otsikossa, jos tahdot verkkosisällön puhuttelevan rajattua kohdeyleisöä. Jos kirjoitat terveellisistä tavoista herkutella, voit herättää terveystietoisen lukijan kiinnostuksen esimerkiksi näin: ”Tarkkailetko painoasi? 5 terveellistä herkkua, jotka poistavat makeanhimon”. Tai jos uutisoisit iPhone-puhelinten omistajia kiinnostavasta niksistä, voisi kysymystä hyödyntää otsikossa näin: ”Omistatko iPhonen? Helppo kikka helpottaa viestien kirjoittamista”.

Menesty hakukoneiden tuloksissa

Organisaatioiden sisällöntuotannossa otsikon kirjoittaminen on tasapainottelua kiinnostavuuden ja hakukoneystävällisyyden välillä. Muistathan kuitenkin sisällyttää tärkeimmän avainsanan H1-otsikkoon.

Entistä enemmän ja tasaisemmin voit saada lukijoita hakukoneoptimoinnin avulla. Lue helpot ja ilmaiset SEO-vinkkimme täältä.

Otsikko on kaikki kaikessa verkkosisällöissä, ja sen koko potentiaali kiinnostuksen herättämisessä kannattaa hyödyntää. Oliko näistä vinkeistä otsikointiin hyötyä sinulle?

Senni Loikala on Wonderuksen Content Designer ja kirjoittaa myös perhe-elämästä Mutsimediaan. Senni vastaa laadukkaiden ja kiinnostavien sisältöjen tuottamisesta asiakkaille.