hei, me olemme Wonderus

Miten suunnitellaan haastattelu? Toimittajan vinkeillä saat kiinnostavaa sisältöä

Artikkelin kuva

Haastattelu on erinomainen tapa kerätä aineistoa monenlaisiin sisältöihin, kuten yrityssivustolla julkaistaviin artikkeleihin tai blogikirjoituksiin.

Työskentelin aiemmin verkkotoimittajana suuren mediatalon viihde- ja lifestyletoimituksessa, ja pääsin haastattelemaan lukuisia julkisuuden henkilöitä, asiantuntijoita ja tavallisia suomalaisia.

Julkaisen kolmiosaisen postaussarjan haastattelemisesta. Käyn ensimmäisessä kirjoituksessa läpi, miten haastatteluun on hyvä valmistautua.

Haastattelu: suunnittelu ja valmistautuminen

Valitse haastattelumenetelmä

Kun työskentelin toimittajana, tein valtaosan haastatteluista kasvotusten. Huomasin, että tapaaminen on vuorovaikutuksen kannalta ihanteellisin haastattelumenetelmä. Molemmat näkevät toistensa ilmeet ja eleet.

Puhelinhaastatteluissa on etunsa. Matkustamiseen ei kulu aikaa ja haastateltava pystyy tarvittaessa siirtämään haastattelua lyhyellä varoitusajalla. Kiireisten henkilöiden kanssa haastattelu voi myös järjestyä helpommin puhelimitse kuin tapaamalla.

Voit myös haastatella ihmisiä videoyhteydellä tai sähköpostitse. Jälkimmäistä kannattaa harkita tarkkaan, sillä tekstiin voi olla vaikeaa saada elävyyttä ja jatkokysymysten esittäminen ja niihin vastausten saaminen vievät aikaa.

Etsi sopiva haastateltava

Kun tiedät mistä aiot kirjoittaa, täytyy sinun seuraavaksi löytää haastateltava tai haastateltavia juttuasi varten.

Jos mielessäsi on tietty henkilö, jota tahtoisit haastatella, hyvä tapa lähestyä häntä on lähettää sähköposti tai tekstiviesti. Jos mailiosoitetta tai puhelinnumeroa ei ole tiedossasi, voit myös ottaa yhteyttä yksityisviestillä sosiaalisessa mediassa.

VINKKI! Haastattelupyynnössä kannattaa perustella, minkä takia tahtoisit haastatella juuri kyseistä henkilöä. Mainitse myös, kuinka pitkään haastattelu kestäisi. Tee järjestelyt haastateltavalle mahdollisimman helpoiksi.

Jos tahdot haastatella jonkin alan asiantuntijaa, mutta mielessäsi ei ole tiettyä henkilöä, käy sopivalta vaikuttavan yrityksen tai muun tahon verkkosivuston henkilöstöosio läpi.

Saatat löytää sitä kautta haastateltavan. Muutoin ota yhteyttä viestinnästä vastaavaan henkilöön. Kerro, mistä aiheesta olet kirjoittamassa ja millaista haastateltavaa etsit.

Valmistaudu haastatteluun hyvissä ajoin. Kuva: Jess Bailey, Unsplash

VINKKI! Seuraa alaasi koskevia lehtiä, verkkomedioita, blogeja ja kirjallisuutta. Kun luet kiinnostavia juttuja, kirjoita ylös, keitä niissä on haastateltu. Voit myöhemmin itsekin pyytää heitä haastatteluun.

Anna haastateltavan vaikuttaa haastatteluaikaan ja -paikkaan

Ihmiset ovat yleensä rennompia ja avoimempia keskusteluille, kun he tuntevat olonsa kotoisaksi.

Haastateltavan suosikkikahvila tai -ravintola ovat oivallisia haastattelupaikkoja. Asiantuntijoita on luontevaa haastatella heidän työpaikallaan. Voit kuitenkin järjestää haastattelun missä tahansa haastateltavalle mieluisassa paikassa, jonne pääset kohtuullisessa ajassa.

VINKKI! Jos haasteltavallasi on aikaa ja olet sopinut asiasta mielellään etukäteen, voit kerätä aineistoa useampia ajattomia sisältöjä varten. Tällä tavoin saat kerrytettyä sisältöjä varastoon ja voit julkaista niitä, kun uusista jutuista on pulaa.

Varmista, että saat kiinnostavaa materiaalia

Haastattelun taustatyöhön tulee varata riittävästi aikaa. Tässä vaiheessa on erityisen tärkeää suunnitella, miten saat mahdollisimman kiinnostavaa materiaalia haastattelusta.

Kun olin vasta aloittanut toimittajan työt, minua kannustettiin menemään rohkeasti, mutta hienotunteisesti pinnan alle julkisuuden henkilöiden haastatteluissa. Olin empinyt keskustelun aloittamista kovin vaikeilta tai henkilökohtaisilta tuntuneista aiheista.

Empimisestä seurasi tietysti laimeita juttuja, jotka eivät keränneet lukijoita.

Aloin suunnitella näihin haastatteluihin näkökulmia uusilla tavoilla, joista yksi oli tällainen: Listasin ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä, joita monet ihmiset yhdistivät haastateltavaan median luoman vaikutelman perusteella. Tämän jälkeen kirjoitin vastakohdat kyseisille piirteille ja selvitin haastatteluissa, miten nuo vastakohdat ilmenevät haastateltavassa.

Jos monet yhdistäisivät haastateltavan persoonaan rauhallisuuden, voisi haastateltavalta kysyä, mikä sai hänet viimeksi suuttumaan kunnolla. Miten hän toimi tilanteessa? Mitä siitä seurasi?

Sittemmin päätin, etten päästä itseäni enkä haastateltavaa liian helpolla. Kun pääsimme keskusteluissa syvemmälle, myös lukijat löysivät kirjoittamani artikkelit.

Haastattelun suunnitteluun ei ole yhtä oikeaa kaavaa. Kokemuksen myötä löydät itsellesi sopivat tavat. Kuva: Kelly Sikkema, Unsplash

Samalla tavalla yritysten sisältömarkkinoinnissa on etsittävä kiinnostavimmat näkökulmat juttuihin. Sisältöjä tulee julkaista säännöllisesti ja niiden tulee puhutella kohderyhmää, jotta sisältömarkkinointi voi tuottaa tulosta pidemmällä aikavälillä.

Haastatteluun valmistautuessa on tärkeää, että sisällöntuottaja tuntee kohderyhmänsä ja pystyy eläytymään sen edustajien asemaan. Esimerkiksi avainsanatutkimus lisää ymmärrystä, millaisista asioista asiakkaasi ovat kiinnostuneita.

VINKKI! Jos haastattelun aihe on kovin monimutkainen tai intiimi, voit myös tehdä taustahaastattelun suunnittelun tueksi.

Millaisia kysymyksiä kannattaa esittää?

Kysymyksillä on suuri vaikutus, millaisia vastauksia haastateltava antaa. Vältä johdattelevuutta ja muotoile kysymykset niin, että niihin voi vastata monisanaisesti.

Jotkut muotoilevat kysymykset sanasta sanaan valmiiksi, toiset kirjoittavat muistiin tärkeimmät teemat tai avainsanat.

Suunnittele, miten etenet haastattelussa. Voit ryhmitellä kysymyksiä eri teemoihin tai aihepiireihin. Näin saat muodostettua selkeän rungon haastattelulle.

VINKKI! Pallottele kysymyksiä myös työkavereidesi kanssa. Saatat saada heiltä kiinnostavia näkökulmia, joita et olisi tullut ajatelleeksi.

Viritä itsesi sopivaan mielentilaan

Haastattelu on ennen kaikkea vuorovaikutustilanne, ja siihen kannattaa valmistautua hyvin.

Voit kerrata suunnittelemasi kysymykset ja käydä haastattelun rungon läpi. Varmista hyvissä ajoin ainakin, että tarvitsemasi tekniikka toimii.

Kuten elämässä yleensä, ei kaikkea voi ennakoida haastatteluissakaan. Haastattelin kerran erästä artistia hänen esiintymisensä jälkeen laivalla ja olimme keskustelleet jo melko pitkään, kun laiva alkoi tärisemään voimakkaasti ja nauhuri lensi kädestäni lattialle. Nauhurin patterit irtosivat. Ajattelin, ettei haastattelu olisi tallentunut nauhuriin.

Huokaisin helpotuksesta, kun sain patterit takaisin paikoilleen ja haastattelu oli kuin olikin tallella! Jatkoimme haastattelun muina naisina loppuun.

Pääkuva: Brooke Cagle, Unsplash

Senni Loikala on Wonderuksen Content Designer. Hän suunnittelee ja tuottaa kiinnostavia sisältöjä asiakkaillemme. Jos tarvitset apua yrityksesi sisällöntuotannossa, ota yhteyttä senni@wonderus.fi