hei, me olemme Wonderus

Hakukoneoptimoitu vaikuttajamarkkinointi - parempia tuloksia ja pidempi hyöty

Artikkelin kuva

Hakukoneoptimoinnilla ja vaikuttajamarkkinoinnilla ei äkkiseltään mietittynä vaikuttaisi olevan paljonkaan yhteistä. Toisin kuitenkin on, kun asiaa tarkastelee hiukan syvällisemmin. Hakukoneoptimoinnilla sekä vaikuttajamarkkinoinnilla on molemmilla oma roolinsa digimarkkinoinnissa ja taitavasti yhdistettynä ne ovat tehokaksikko, jolla saadaan aikaan sekä pidempiaikainen hyöty että parempia tuloksia.

Vaikuttajamarkkinoinnin suosio on kasvanut lähivuosina, kun brändit etsivät uusia tapoja tavoittaa ihmisiä maksetun mainonnan tehojen laskiessa. Suosio perustuu siihen, että ostopäätöstä tehdessään ihmiset luottavat enemmän ihmiseltä ihmiselle kerrottuun kokemusperäiseen suositteluun kuin brändin viestintään. Lisäksi, jos vaikuttajakumppanit valitaan huolella, on heidän kohderyhmänsä sama kuin omasi. Vaikuttajalta saat siis valmiin yleisön tuotteesi markkinointiin sekä äänitorven viestisi kertomiseen.

Hakukoneoptimoinnin avulla varmistetaan, että tavoitat verkossa ne ihmiset, jotka ovat kohderyhmääsi tai sinulle liiketoiminnallisesti tärkeitä. Hakukoneoptimointia tehdessä vaikutetaan mm. laadukkaiden sisältöjen, avainsanojen ja linkkien avulla siihen, että yrityksesi ja tuotteesi tulevat esiin ihmisten tekemissä hauissa Googlen hakutuloslistaukseen kärkisijoille.

Miten vaikuttajamarkkinointia yleensä tehdään?

Tässä esimerkki perinteisestä vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyöstä:

Olet lanseeraamassa markkinoille uutta tuotetta ja sinun pitäisi tavoittaa oikea kohderyhmäsi ja saada tietoisuutta tuotteestasi kasvatettua. Sinulla on käytettävissäsi rajallinen budjetti, joka ei mahdollista kallista ison tilan kampanjointia valtamedioissa.

Mietit erilaisia vaihtoehtoja ja päädyt tekemään yhteistyötä sopivien vaikuttajien kanssa, sillä se vaikuttaisi olevan tilanteeseen ja tarpeisiisi järkevin ratkaisu. Ajattelet, että vaikuttajien kanssa yhteistyössä saataisiin kivaa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa aikaiseksi oikeissa kohderyhmissä. Valitset yhteistyövaikuttajat projektiisi, kontaktoit heidät, sovit yhteistyöstä ja sen mittareista sekä tavoitteista. Tuotteen lanseeraus tulee ja menee, vaikuttajat tekevät sisältöä kanaviinsa, niistä tykätään ja niitä jaetaan sosiaalisessa mediassa ja saattaapa kassaankin kilistä euroja. Hyvä! Kaikki ovat onnellisia ja molemmat osapuolet jatkavat omia polkujaan tyytyväisinä.

Entä, jos haluaisit saada vaikuttajamarkkinoinniltasi enemmän?

Mitä jos haluaisit kivan sosiaalisen median näkyvyyden lisäksi jättää pysyvän jäljen verkkomaailmaan tuotteestasi, jotta se löytyy Google-hauilla vielä myöhemminkin ja näkyy hakutulosten ensimmäisellä sivulla vielä vuosien jälkeen, kun asiakkaasi on etsimässä tietoa?

Tutkimusten mukaan lähes 90% ihmisistä käyttää Google-hakua verkosta ostamisen apuna. Myös Googlen raportin mukaan, ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut: aiemman suoraviivaisen ostoprosessin sijaan, kuluttajat hakevat tietoa ostopäätöksen tueksi hakukoneesta moneen eri tarpeeseen ja monessa eri vaiheessa. He haluavat vertailla tuotteita tai valmistajia, lukea kokemuksia tuotteesta ja etsiä hintatietoja.

Hakukoneoptimoidut vaikuttaja-artikkelit toimivat lopullista ostopäätöstä (konversiota) avustavassa roolissa ostoputken monessa eri vaiheessa, sillä ne tavoittavat hakuja tekevän ihmisen juuri sillä hetkellä, kun hän etsii tietoa tuotteesta ja auttavat tekemään päätöksen ostoksesta.

Miten onnistut näkymään Googlessa vaikuttajasisältöjesi kanssa oikeiden hakujen yhteydessä?

Aivan ensimmäiseksi, hanki kumppaneiksi vaikuttajia, jotka tuottavat itse artikkelisisältöä ja joilla on oma sivusto tai blogi. Suuri osa vaikuttajista toimii ainoastaan sosiaalisessa mediassa, eikä kirjoita itse omalle sivustolleen artikkeleita.

Tämän jälkeen varmista, että vaikuttaja osaa kirjoittaa artikkelit niin, että niistä jää pysyvä jälki verkkoon Googlen käyttäjien löydettäviksi. Sosiaalisen median näkyvyyttä arvokkaampi asia on nimittäin se, mitä verkkoon jää tuotteestasi löydettäväksi yhteistyön jälkeen liiketoiminnalle tärkeillä brändi- tai tuotesanoilla.

Hakukoneoptimoitujen vaikuttajasisältöjen avulla saat pidempiaikaisen näkyvyyden sekä hyödyn liiketoiminnallesi kertaluonteisen some-pöhinän ja mahdollisen myyntipiikin lisäksi. Sisällöt jäävät elämään verkkoon ja ne löytyvät hakutuloksista jopa vuosien jälkeen, kun potentiaalinen asiakkaasi tekee Google-hakuja tuotteellesi tärkeillä avainsanoilla.

Hakukoneoptimoinnin avulla sisältösi ovat vaikuttamassa asiakkaiden ostopäätöksiin paljon kauemmin, kuin yksittäinen kertaluontoinen sosiaalisen median vaikuttajakampanjointi. Lue case-esimerkki siitä, miten hakukoneoptimoidulla vaikuttajamarkkinoinnilla saatiin näkyvyyttä Googlen halutuloksissa Hakolan sohvalle.

Haluatko, että autamme sinua vaikuttajamarkkinoinnissa, vaikuttajasisältöjen kirjoittamisessa ja hakukoneoptimoinnissa tai oikeiden vaikuttajien löytämisessä? Ota yhteyttä!

Jenni Siikaniva on Wonderuksen Content Director ja osakas. Jenni vastaa Wonderuksessa sisältömarkkinoinnin palveluista ja sisältöliiketoiminnan kehittämisestä.