hei, me olemme Wonderus

Avainsanatutkimus auttaa kirjoittamaan verkkosisältöjä tiedon pohjalta

Artikkelin kuva

Sisällöntuotannon perisynti on se, että liian usein verkkosisältöjä kirjoitetaan omista lähtökohdista käsin fiiliksellä ja mutulla. Avainsanatutkimuksen avulla osaat kirjoittaa tekstejäsi tietoon pohjaten. Tutkimalla tiedät minkälaisia asioita ja millä hakusanoilla kohderyhmäsi hakee tietoa verkosta.

Avainsanatutkimus – mikä se on, miten se tehdään ja mitä hyötyä siitä on liiketoiminnallesi? Näihin kysymyksiin saat vastauksen jatkamalla lukemista.

Mikä avainsanatutkimus on?

Lyhyt vastaus: Avainsanatutkimus antaa pohjan koko sivustosi löydettävyydelle verkosta.

Jos et löydy Googlesta liiketoiminnallesi tärkeimmillä avainsanoilla, sinua ei verkkomaailmassa ole olemassa. Asiakkaasi eivät löydä yritystäsi, eivätkä esimerkiksi potentiaaliset uudet työntekijät tai muut tärkeät sidosryhmät löydä luoksesi.

Avainsanatutkimus onkin yksi tärkeimmistä asioista, joka kannattaa tehdä ennen kuin alat kirjoittaa sisältöä verkkoon. Tutkimuksen avulla osaat myös kutsua tuotteitasi tai palveluitasi samoilla termeillä, joilla asiakkaasi hakevat niitä Googlesta.

Vaikka avainsanatutkimus on kertaluonteinen projekti, on siitä apua sisällöntuotannollesi ja oikein hyödynnettynä myös liiketoiminnallesi pitkäksi aikaa, jopa vuosiksi eteenpäin.

VINKKI: Ihmisten haku- ja ostokäyttäytymisen muuttuessa jatkuvasti, on myös avainsanatutkimusta hyvä päivittää noin vuoden välein, jotta data pysyy tuoreena ja relevanttina.

Miksi avainsanatutkimus kannattaa tehdä?

Lyhyt vastaus: Avainsanatutkimus tuo sivustollesi enemmän oikeita asiakkaita.

Tutkimuksen tekemiselle ei oikeastaan ole huonoa aikaa, sillä siitä on hyötyä organisaatiollesi aina. Tutkimuksen avulla puhut samaa kieltä asiakkaittesi kanssa, saat paremmin kiinni tavoittelemasi kohderyhmät ja enemmän yrityksestäsi kiinnostuneita ihmisiä sivustollesi.

Erityisen mainiosti ajoitettu avainsanatutkimus kannattaa tehdä esimerkiksi:

  • sivustouudistuksen yhteydessä
  • ennen yritysblogin tai ison sisältökokonaisuuden lanseeraamista
  • kampanjasivua suunniteltaessa
  • sisältösuunnitelmaa tehdessä
  • uutta nettisivustoa julkaistaessa
  • tuotesivujen kirjoittamisen yhteydessä tai
  • kun yleisesti ottaen haluat enemmän liikennettä organisaatiosi sivustolle ja oikeiden kävijöiden avulla lisää myyntiä.

VINKKI: Hyödynnä myös asiakaspalveluusi tulleita usein kysyttyjä kysymyksiä ja teemoja avainsanatutkimuksessa. Ne antavat arvokasta tietoa siitä, mikä asiakkaitasi kiinnostaa.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Lyhyt vastaus: Avainsanatutkimuksen tekemiseen ei ole yhtä oikeaa tai ainoaa tapaa.

Itse olen tehnyt useita kymmeniä avainsanatutkimuksia ja lähestulkoon joka kerta olen lähestynyt tutkimusta hiukan eri näkökulmasta riippuen liiketoiminnasta, yrityksestä ja toimialasta.

Avainsanatutkimuksessa ei ole oikotietä onneen: sen tekeminen on suoraan sanottuna tiukkaa vääntöä. Monen työvaiheen jälkeen Excelin rivit juoksevat silmissä ja istumalihakset joutuvat koville. Lopputulos on kuitenkin joka kerta palkitseva ja tutkimuksen avulla saadut tulokset ovat pitkäaikaisia ja puhuvat puolestaan.

Wonderuksessa teemme jokaisen avainsanatutkimuksen perinpohjaisesti ja käytämme tutkimuksen tekemiseen aikaa reilusti, sillä käytetty aika tulee maksamaan itsensä moninkertaisesti takaisin. Viimeisimmässä tekemässämme tutkimuksessa kävimme läpi yli 10 000 avainsanaa asiakkaamme liiketoimintaan liittyen!

Käytännön tasolla avainsanatutkimuksen prosessimme sisältää mm. nämä vaiheet:

  • käymme läpi verkkosivustosi ja listaamme liiketoiminnallesi tärkeitä avainsanoja
  • tutustumme kilpailijoittesi sivustoihin ja katsomme mitä avainsanoja siellä on käytetty, sekä miten tuotteet ja palvelut on nimetty
  • tutkimme keskustelupalstoilla aihealueista käytyjä mahdollisia keskusteluja
  • skannaamme aihealueen Facebook-ryhmät ja poimimme keskustelujen aiheita talteen
  • tutkimme Googlen Search Consolen dataa avainsanoista
  • käytämme Google Suggestia apuna
  • hyödynnämme Ubersuggest-työkalua avainsanojen ideoimisessa

VINKKI: Voit haastatella myös nykyisiä sekä potentiaalisia asiakkaitasi, jotta tiedät mitä avainsanoja tai termejä he käyttävät puhuessaan tuotteistasi ja palveluistasi.

Kun avainsanoja on olemassa Excelissä pitkä lista, viemme sanat Google Keyword Planneriin ja haemme sieltä lisää avainsanaideoita. Kun ideoita on saatu tarpeeksi ja huomamme, että työkalu alkaa toistaa samoja avainsanateemoja, siirrymme hakumäärien kartoittamisvaiheeseen.

Keyword Planner kertoo, paljon ihmiset ovat tehneet hakuja kuukaudessa avainsanoille. Hakumäärät eivät ole tarkkoja, vaan kuukausittaisia keskiarvoja, ja antavat suuntaa avainsanojen hakumäärien välisistä suhteista. Tiedon avulla voimme kuitenkin vetää johtopäätöksiä siitä, minkälaisia avainsanoja sivustolla olisi hyvä käyttää ja mistä teemoista uusia sisältöjä kannattaa kirjoittaa.

Ja mikä hienointa: työkalusta näet myös sen, minkälainen kilpailutilanne sanoilla on eli millä avainsanoilla kilpailijasi mainostavat Googlessa paljon. Parhaita avainsanoja omaa sisällöntuotantoasi ajatellen ovat sellaiset sanat, joilla kilpailua on vähän ja hakuja paljon.

Avainsanatutkimuksen lopputulema on Excel-muotoinen raportti, josta löytyvät liiketoiminnallesi tärkeimmät sanat ryhmiteltyinä teemoittain sekä avainsanojen hakumäärät, nykyiset sijoitukset Googlessa, tällä hetkellä avainsanoille indeksoituneet sivut sekä liiketoiminnallesi potentiaalisimmat avainsanat ehdotettuina.

Lisäksi teemme raportista myös kirjallisen yhteenvedon, jossa kerromme tärkeimmät löydökset ja analysoimme tutkimuksen aineistoa.

Summa summarum

Avainsanatutkimuksen avulla osaat tehdä sivustollesi ikivihreitä sisältöjä, joille on jo valmis lukijakunta olemassa. Tutkimuksen pohjalta kirjoitetut sisältösi kiinnostavat ihmisiä pidempään ja voit saada teksteillesi lukijoita hakukoneista vielä vuosia julkaisun jälkeen.

Avainsanatutkimuksen jälkeen esimerkiksi yritysblogisi sisältösuunnitelman tekeminen on helppoa: tiedät mistä aiheista kannattaa kirjoittaa ja mitä avainsanoja käyttää sisällöissäsi hyödyksi, jotta kohderyhmäsi löytää luoksesi.

Huolellisesti tehtyyn avainsanatutkimukseen käytetty aika tai rahallinen panostus ei mene koskaan hukkaan. Tutkimus on yrityksellesi arvokas etu, jonka avulla pystytte erottumaan alan muista toimijoista ja houkuttelemaan kilpailijoiden asiakkaita omalle sivustollenne.

Jos tarvitset apua avainsanatutkimuksen tekemisessä, ota yhteyttä Jenniin sähköpostitse jenni@wonderus.fi tai puhelimella 044 0200878. Kuulemisiin!

Jenni Siikaniva on Wonderuksen Content Director ja osakas. Jenni vastaa Wonderuksessa sisältömarkkinoinnin palveluista ja sisältöliiketoiminnan kehittämisestä.